mindfulness

Mindfulness oefeningen en meditaties

Mindfulness oefeningen

De mindfulness kent diverse mindfulnessoefeningen. Formele meditaties zoals de lichaamsscan, de drie minuten ademruimte, wandelmeditatie, bewegingsoefeningen en zitmeditaties gericht op de het volgen van de adem, geluiden en wat we denken. Bij de formele oefeningen maak je bewust tijd vrij om ze uit te voeren. Je stopt waar je mee bezig bent en zondert je af. Je stapt uit de doe-modus en oefent met zijn. Naast de formele oefeningen zijn er ook verscheidene informele oefeningen. Je hoeft voor deze oefeningen niet speciaal extra tijd vrij te maken. Je kunt ze toepassen op ieder moment van de dag, waar je dag ook bent en met wie. Op je wekplek, thuis, op de zwemclub, terwijl je met je kind aan het spelen bent met de Duplo of terwijl je vlees haalt bij de slager. Het gaat om met aandacht aanwezig zijn bij hele gewone, dagelijkse activiteiten. Je kunt hierbij denken aan oefeningen als: met aandacht make-up afhalen, de afwas afdrogen, de ramen zemen, de vuilnisbak legen, het mindful eten van een snack of de trap oplopen. Het doel van de meditaties is om uit je gedachten te komen, bewust te worden van je automatismen en je weer opnieuw te verbinden met jezelf. Klik hier voor gratis mindfulness meditatie oefeningen

mindfulness meditaties afbeelding

mindfulness oefeningen

mindfulness definitie

Mindfulness helpt je het 'gaspedaal' los te laten, uit de automatische piloot te stappen, bij het creëren van rust, focus en energie in je leven en te leven in het hier en nu. Mindfulness lost je narigheid niet op, maar je leert er anders mee om te gaan. Niet-effectieve manieren van reageren weet je te op te merken. Zo kan je er op een meer gewenste manier op reageren. Velerlei onderzoeken tonen aan dat mindfulness helpt bij diverse klachten zoals: spanning, burn-out en neerslachtigheid. Ook is mindfulness effectief bij bangigheid, piekeren, insomnie, chronische pijn en niet te beheersen emoties.

Oorsprong mindfulness

Oorspronkelijk komt mindfulness uit het Boeddhisme en is op basis van kennis en vaardigheden uit het Oosten als meditatie, bewegingsmeditatie en wetenschappelijk onderzoek.Het is al meer dan 2500 jaar oud. Mindfulness zoals wij deze nu kennen is door Jon Kabat-Zinn vanuit het oosten naar het westen gehaald. Hij maakte aan het einde van de jaren '70 de Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). In de training staat stressreductie centraal. Jon werkte in het academisch ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts. Het viel hem op dat chronische patiënten die medisch gezien uitbehandeld waren vanwege hun ziekte, vaak aan hun lot werden overgelaten en last hadden van ondragelijke pijn. Mensen moesten leren leven met hun pijn maar niemand kon ze uitleggen hoe ze dit moeten doen. Jon is van oorsprong moleculair bioloog en ervaarde in zijn privé leven veel baat bij meditatie en bewegingsoefeningen. Met deze kennis van beide gebieden ontwikkelde hij een mindfulness cursus met het doel de chronische patiënten handvatten te geven waardoor zij zelf anders leerden omgaan met hun chronische pijn.

mindfulness cursus

De Mindfulness Based Stress Reduction Training (MBSR) is een wetenschappelijk bewezen training die 8 weken duurt. De cursus is een groepsbijeenkomst, maar je kan de training ook individueel volgen. Daarnaast kan je kiezen voor een offline training of voor een online training. Acht weken lang ga je aan de slag met diverse onderwerpen. Week 1: De automatische piloot Week 2: Hoe om te gaan met hindernissen Week 3: Grenzen verkennen Week 4: Omgaan met stress Week 5: Accepteren of in actie komen Week 6: Hoe om te gaan met negatieve gedachten Week 7: Goed voor jezelf zorgen Week 8: En hoe nu verder na de cursus Elke les wordt het centrale onderwerp van die week uitgelegd. Er worden verschillende oefeningen gedaan, je leert mediteren en ervaringen worden gedeeld. Tussen de bijeenkomsten door studeer je thuis ongeveer driekwartier per dag. Hiervoor ontvang je speciale oefeningen voor thuis. Mindfulness krijg je alleen onder de knie door te oefenen. Je kunt het vergelijken met het leren van zwemmen. Je kunt er veel over lezen, maar de kans is groot dat het mis gaat als je het gaat doen. Tip! Vaak is het mogelijk dat de online mindfulness training geheel of gedeeltelijk vergoed. Dit is iets om zelf even uit te zoeken. De vergoeding kan oplopen tot 350 euro.

Zindel Segal

Cognitief psycholoog Zindel Segal ontwikkelde met zijn collega’s de Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). De training is effectief voor patiënten met chronische, therapieresistente depressie. Het is een vrij nieuwe behandelmethode bij depressie en is gebaseerd op MBSR. Binnen de Mindfulness-Based Cognitive Therapy wordt cgt (cognitieve gedragstherapie) verbonden met mindfulnessoefeningen.